lördag 20 december 2014

Godaste julkakorna


Idag har jag äntligen fått tid att baka. Jag älskar att baka men har inte haft tid med det nästan nånting under hösten, så nu ska jag ta igen det under julen. Jag bakade nåra av mina favorit julkakor, frasiga rullrån, smarriga chokladsnittar och spröda drömmar, drömmarna råkade bli lite platta men annars blev de goda. I år blir det inte så många sorter utan det får räcka med de fyra, fem godaste sorterna.

DRÖMMAR
75 gram smör
1 1/2 dl socker
1/2 dl olja
2 1/2 dl mjöl
1/2 tsk hjorthonssalt
1 msk vaniljsocker

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 150 grader. 
Rör rumsvarmt smör med socker pösigt, tillsätt oljan och rör pösigt igen. 
Blanda mjöl, hjorthonssalt och vaniljsocker i en separat bunke. Blanda i smeten.
Rulla små bollar av degen och lägg dem på ett bakplåtspapper på en plåt.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills det blivit blekgula och lite spruckna. Om ugnen är för varm blir kakorna platta så håll koll om du behöver sänka temperatur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar