söndag 20 maj 2012

Kanelbullar på surdeg och dinkel


Jag har så mycket surdeg i min kyl så jag ville testa att göra nått nytt med den och inte bara baka matbröd, så igår testade jag att baka kanelbullar på surdeg och dinkel och det funkar jättebra. Dom blev saftiga och goda.

DINKELSURDEKSBULLAR

INGREDIENSSER

1,½ dl aktiv surdeg
5 dl mjölk
2dl socker
lite salt (typ ½ tsk)
1 tsk kardemumma
14 dl dinkelmjöl
120 gram smör
2 ägg till pensling
Kardemumma eller pärlsocker


FYLLNING
200 g smör
4 tsk kardemumma eller kanel eller den fyllning du föredrar
2 dl socker

GÖR SÅ HÄR
Ljumma mjölken till ca 37 grader. Blanda 1,5 dl av den aktiva surdegen med mjölken. Tillsätt socker, salt, kardemumma och det nästan allt mjöl (spara lite mjöl till utbakningen). Klicka i smöret som gärna får ha stått framme en stund så att den inte är så hård. Arbeta kraftigt till en smidig deg. Degen ska vara ganska fast. Täck med plastfolie och låt degen jäsa till dubbel storlek, det kan ta några timmar. Min deg stod nog i 4 timmar tror jag.
Gör fyllningen till bullarna. Blanda smöret, sockret och kanelen/kardemumman i en bunke med hjälp av elvisp till en smidig röra. Jag gör alltid mycket fyllning för det gör att bullarna blir saftiga.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta samman den.
Kavla ut degen till en platta. Bred på smörblandningen på hela plattan och vik över den långsidorna så att den blir tredubbel. Dela plattan i remsor som är ca 2 cm breda, vrid varje remsa till en snodd och vik ihop den till en knut. Lägg på bakplåtspapper eller i formar som står på en plåt.
Låt bullarna jäsa övertäckta i ca 1 timme. Värm under tiden ugnen till 250 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker eller krossad kardemumma.
Grädda i mitten av ugnen i 8–10 minuter, eller tills de fått en fin färg. Låt bullarna svalna övertäckta med bakduk.


1 kommentar: