lördag 16 november 2013

Lördagsfrukost


På lördagar brukar jag ät nått extra gott till frukost och idag blev det saffransscones med plommonmarmelad och ost. Jag dukade frukosten på en bricka och åt en riktig långfrukost framför tv:n. 
Förra söndagen bakade jag ett helt gäng med smarriga saffransscones och frös in en del till dagar när jag blir sugen. Jag älskar saffran, så nu när det snart är advent bakar jag en massa gott med den. Jag brukar använda saffran på andra tider av året också främst i matlagning, jag brukar bland annat göra en supergod saffranssås till lax.

SAFFRANSSCONES  ca 6st
7½ dl mjöl
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
½ dl råskocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

1 g saffran

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, salt, bakpulver och socker i en bunker.
Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.
Vispa ägg och mjölk och blanda med de torra ingredienserna till en deg. 

Stöt saffranen i en mortel och tillsätt i degen.
Kavla ut degen 
på ett mjölat bord till den är ca 3 cm tjock. Ta ett glas och stansa ut rundlar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö över råsocker.

Grädda i mitten av ugnen till de blivit gyllenbruna, i ca 10 minuter.
Servera med grädde och sylt eller ost och marmelad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar