måndag 3 mars 2014

Himelsk Frutti de Mare


Idag gjorde jag den absolut godaste maträtten någonsin, Frutti de Mare. När jag var och handlade hade de hjärtmusslor på extrapris eftersom det hade kortdatum efter helgen, man kan göra riktiga fynd i delikatessdisken på en måndag om man har tur. Jag svängde ihop en snabb, improviserad Frutti de Mare av dem till middag och vilken middag det blev sen. Det måste vara en av de godaste maträtterna jag någon sin har gjort. Precis vad man behöver på en tråkig måndag.

FRUTTI DE MARE
500 g valfria skaldjur t.ex räkor, musslor, krabba, hummer. Jag hade hjärtmusslor eller vongole.
1 st schalottenlök
1 singel vitlök
2 dl vitt vin
1 nypa kajennpeppar
0,5 dl olivolja
ca 5 dl färdig tomatsås
8 st sardeller
saffran

GÖR SÅ HÄR
Skölj skaldjuren och koka pasta. Skala och hacka lök och vitlök, fräs det i olivolja med saffranen. Häll på vinet och sedan tomatsåsen. Hacka sardellerna och till sätt dem i såsen, låt koka i nån minut. Tillsätt musslorna och låt dem koka i såsen i ca 5 minuter tills det öppnat sig, till sätt resten av skaldjuren. Tillsätt pastan i såsen och servera i djupa tallrikar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar