torsdag 1 mars 2012

Den godaste pajen jag vet


Det här är den godaste pajen jag vet, Äppeltoscapaj. Jag brukar variera frukten i den och allra godast blir den med päron. Jag brukar inte blanda olika nötter i toscan utan bara ha flagadmandel för att jag tycker det är godast.


Äppelpaj med nöttosca     10-12 portioner
Pajdeg
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g kallt smör
1-2 msk vatten
Fyllning
4 st äpplen
Nöttosca
200 g blandade nötter, tex sötmandel, hasselnötter, cashewnötter och valnötter
100 g smör
2 msk vetemjöl
1 dl strösocker
1/2 dl honung



Blanda vetemjöl, socker och smör i bitar i matberedare. Kör ihop till en smulig massa. Tillsätt vatten och kör snabbt ihop till en deg.Tryck ut degen i en form (ca 28 cm i diameter) och ställ den kallt i minst 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader. Förgrädda pajskalet ca 10 min mitt i ugnen.
Klyfta äpplena och lägg dem i formen. Fortsätt grädda ca 20 min tills äpplena börjar mjukna.Nöttosca: Skålla och skala sötmandlarna. Rosta hasselnötterna i torr stekpanna tills skalet börjar lossna. Häll nötterna i en handduk och gnid av löst skal. Smält smöret. Blanda ner mjölet och sedan socker, honung och nötter. Låt sjuda ihop 1 min.  Häll blandningen över äpplena och fortsätt grädda ytterligare 15 min tills nötterna fått fin färg. Ta ut och låt svalna. Servera med vaniljglass eller lättvispad grädde.


2 kommentarer: