torsdag 1 mars 2012

Groddar


Jag är less på vintern och vill att det ska bli vår nu på en gång så att jag kan börja odla. Ett bra sätt att börja odla tidigt och som går fort är att grodda. Jag har köpt en groddlåda på hälsokosten men man kan lika gärna använda en burk som man sätter lite plastfolie på toppen och sticker hål i. 
Det som går allra fortast att grodda är Alfalfa, dom är ätklara på två till tre dagar. Jag har valt att grodda just Alfafla och eftersom min goddlåda har två våningar så groddar jag ärtskott också som är jättegoda i en salad, dom tar åtta till elva dagar att bli ätklara. 
Det är jätteenkelt att grodda, man väljer bara vad man vill grodda sen sköljer man fröna, ärterna eller vad man har valt att grodda. Lägger dom sedan i blöt, det beror på vad du groddar hur länge dom ska ligga i blöt, det brukar stå på förpackningen. Sen lägger man groddarna i burken och låter dom stå mörkt tills dog börjat gro. Ta fram burken och skölj groddarna två gånger per dag. När groddarna börjat gro sätter du dom ljust i ett fönster. Du fortsätter att skölja groddarna två gånger per dag till du ätit upp allt. När groddarna kommit upp är det bara att skörda och njuta.
      


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar