måndag 2 september 2013

Kantarellernas tid är nu


Det som är härligt med hösten är allt som mognar, grönskade, frukt, bär och svamp. Jag älskar kantareller och allt man kan göra med dom men jag är ingen svampplockare, jag plockar min svamp hos hälsokosten. 


Igår gjorde jag en härlig kantarellsoppa mer sherry till middag, en stor satts så jag en massa i frysen som jag kan värma när jag kommer hem sena höst kvällar. Jag älskar att laga mat och baka på helgerna när jag har tid, när jag var arbetslös bakade jag så fort jag hade tråkigt. På hösten lagar jag ofta goda soppor och grytor med härliga grönsaker som odlats lokalt.

KANTARELLSOPPA MED SHERRY
1 liter kantareller
3-4 schalottenlök
2 msk smör
8 dl vatten
2 buljongtärningar
2 msk mjöl
2 dl grädde
salt
sherry
vitpeppar

GÖR SÅ HÄR
Skär svampen i bitar och förväll den i sitt eget spad och låt spadet koka in. Skala och finhacka löken. Fräs svampen och löken i smör tills det börjar knäppa i svampen och smöret har klarnat. Häll på vattnet och smula i buljongen. Koka upp och koka under lock på svag värme i ca 10 minuter.
Rör ut mjölet i grädden till en slät redning, häll i  soppan och koka i 3-5 minuter. Smaka av med salt, sherry och lite vitpeppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar