torsdag 31 oktober 2013

En väldigt fin bok om film i Jämtland och Härjedalen


Idag damp den här fina boken ner i min brevlåda, "Viddernas landskap på vita duken. En resa i filmens Jämtland och Härjedalen" av Fredrik Alverland.


Det här är en jättefin bok om film som spelats in i Jämtland och Härjedalen och om skådespelare och filmskapare som kommer härifrån. Det är mycket i boken som jag redan känner till, men också en hel del som är nytt och det är jättekul att få reda på en massa som man inte visste om tidigare.
Det är en otroligt rolig bok som jag gärna vill tipsa om.


Det är fina personporträtt av skådespelare, som här på min mammas stora favorit Allan Edwall. Jag är uppvuxen med hans fina visor som min mamma spelade ofta och när han var med i Astrid Lindgrens barnfilmen så klart.


Det berättas om specifika filmer som spelats in. Här är en av mina personliga favorit skådespelerskor, Tutta Rolf som var med i filmen "Kära släkten" som spelades in i Åre 1933.


Här är ett stort porträtt av Bio-Nisse från Strömsund som for runt med ett tält och visade film. Min pappa som också kommer från Strömsund har berättat om honom.


Ett porträtt av Yngve Gamlin som också kom från Strömsund och gjorde både film och tv. Han var även Republiken Jamtlands första president på 1960-talet.


Underbara Beppe Wolgers som bodde på Öhn i Strömsund och gjorde underbara barnprogram, tv-program, filmer, skrev böcker, målade och gjorde så mycket, mycket mer.


Jag hade ingen aning om att Hasse o Tage spelade in delar av filmen "Ägget är löst" på Frösön och Storsjön 1975 som Gösta Ekman bland annat var med i.


En annan av mina personliga favoriter är Lars Molin som kom från Järpen och jobbade på Vägverket i många år, precis som min pappa och farfar. Han har gjort många bra filmer och tv-serier och min absoluta favorit tv-serie "Tre kärlekar".


Vackra bilder från Hackås kyrka, Remmen, Klövsjö, Linsellsjön i Härjedalen, Kaxås och Hällesjö i Offerdalsbygden där Bille Augusts filmatisering av Selma Lagerlöfs bok "Jerusalem" spelades in.


Anders Ramsell och hans imponerande akvarellversion av filmen "Blade Runner" med över 12 000 små akvareller.


Roliga och fina berättelser om biografer som funnits i Östersund är också med i denna fina bok.
Det är mycket, mycket mer som jag skulle villa visa ur boken men det finns det inte plats för. Jag vill istället tipsa om att gå och köpa boken så att du kan njuta av den själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar