tisdag 17 februari 2015

Fettisdag


Fettisdag och då är det dags att äta en massa semlor som Ture Sventon, eller temlor som han säger. Han äter temlor året om men jag kan tycka att det blir lite mycket semlor om man ska göra det. Min pappa älskar semlo nästan lika mycket som Ture Sventon. För länge sen fick han ett konditori hemma i Östersund att baka semlor tidigare och tidigare för varje år, till slut började dom baka saffranssemlor till advent för att göra honom nöjd. Om man kan påverka på det sätter är man verkligen en riktig stamgäst.


Jag brukar också äta nåra semlor under högsäsongen, men inga mängder. Min favoritsemla är saffranssemla som man äter under advent men det kan vara riktigtgott med en wienersemla eller en riktigt bra nybakad vanlig semla som den jag har ätit idag. 


Förr tog man semelbakandet på riktigt allvar, när nåra bagare i Malmö bestämde sig för att baka semlor för tidigt fick de böta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar