lördag 9 maj 2015

Rabarbermarängpaj


Det finns så otroligt mycke rabarber just nu så idag gjorde jag en ny supergod paj, en rabarbermarängpaj. Jag använder mitt vanliga rabarberpajrecept men i stället för att strö över vaniljsocker och potatismjöl gjorde jag en maräng. 

RABARBERMARÄNGPAJ 

PAJSKAL
250 gsmör
5 dl mjöl 
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

FYLLNING 
7 dl rabarber

MARÄNG
3 äggvitor 
1 dl socker
Lite vinäger eller citron

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 225 grader. 
Smält smöret och låt det bli brynt för att få en knäckig smak, låt svalna. Blanda de torra ingredienserna och till sätt smöret och blanda till en lös deg. Platta ut degen i en form med avtagbar botten. Skär rabarbern i cm stora bitar och lägg dem i formen. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
Vispa äggvitorna med socker och vinäger/citron till hårt skum. Spritsa eller bred ut marängen på pajen och grädda i ca 5 minuter tills marängen blivit gyllenbrun.
Servera med glass eller vispad grädde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar