lördag 21 april 2012

En härlig dag i Helsingborg

Vitsippsbacke på Sofieros slott


Skulpturparken på Sofiero


Skulpturparken på Sofiero

Damm och rhododendron 

Blommande rhododendron 

Flätad bro


Mera blommande rhododendron


Ebbas i Helsingborg

Raggmunk till lunch
I dag var vi till Helsingborg på skulprturvandring på Sofieros slott.
Parken på Sofiero är en av mina absoluta favorit parker i Sverige, den är så fantastiskt vacker med utsikt över havet.
Det var en kall dag, men vandringen på en timme var alldeles lagom.
Det har varit en kall april, så det är inte mycket som blommar än men några av de tidiga rhododendron blommade vackert och virsippsbackarna var underbara.
Efter en förmiddag på Sofiero åkte vi in till Helsingborg och åt lunch på mitt favorit ställe, Ebbas. Ebbas är en äkta 50-tals dinner med husmanskost och underbart fika. Inredningen går helt i 50-tal med galonklädda möbler, jukebox och filmstjärnebilder på väggarna.
Allt det serverar är jättegott hembakat och hemlagat och portioner är så stora att man blir mätt i flera dagar efteråt.
Jag älskar allt som är 50-tal, så ni kan förstå att Ebbas är en favorit.
Om man ska till Helsingborg är mitt tips att besöka Ebbas och Sofiero.


1 kommentar:

  1. Åh vad jag unnar dig det! Är inte ett dugg avundsjuk, utan sitter här insnöad o känner mig som en av de nedtyngda narcisserna i mina balkonglådor. O så har jag varit på Blåsans 50-årskalas idag, det du

    SvaraRadera