onsdag 25 december 2013

En lugn och skön julafton med traditioner


Julafton hos oss börjar alltid med att vi lyssnar på Jussi Björling som sjunger "Ohelga natt" på radion vid tolvslaget och så skålade vi in julen, i år blev det med en julig drink som jag gjorde.


På julaftonsmorgon tänder vi alltid en brasa i öppna spisen i gillestugan och sitter framför den och myser, lyssnar på julmusik och fikar.


Sen blev det en lugn dag med risgrynsgröt och skinkstut till brunch och en massa läsning av jultidningar och tittande på mysiga julprogram på tv:en.


Till middag åt vi vårt lilla goda julbord med ekologiskt lokalproducerad mat från Österlen och Jämtland. Jag och Malin hade med oss en massa gott från Jämtland, sånt som inte finns att få tag i på Österlen och det andra har mamma och pappa ordnat. 


Så här fint dukade jag vårt middagsbord med linneduk, linneservetter, farmors vackra kristallglas och ..


...dekorerade med murgröna och järnek.


Efter middagen delade vi ut julklapparna, vi skulle inte ge varandra så mycket men jag fick en hel del i alla fall. En fin korg från Apotekarns trädgård, en bok med Franska bakverk, fina handdukar från Ekelunds, ett presentkort på ansiktsbehandling, ett annat presentkort på spa-helg och lite mer smått och gott.
Jag har haft en lugn och skön julafton med massa god mat, fina julklappar och umgåtts med min familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar