tisdag 22 december 2015

Tunnbrödsbakning


Mjukt tunnbröd är ett måste på julen, men nu när jag bor i Skåne går det inte att få tag i rikt tunnbröd att köpa så jag fick ta och baka det själv. Jag har bara bakat tunnbröd i vedeldad bakugn förut men nån sån har jag inte här så det fick bli att baka i vanliga ugnen på pizzastenen. Det blev faktiskt riktigt bra, inte lika bra och gott som i en vedeldad bakugn men det funkar i brist på vedugn. Dom blir lite blekare och man får inte dom fina bruna kanterna men gott blev det och det är ju huvudsaken

TUNNBRÖD, ca12 kakor 
50 g smör
5 dl mjölk
1/2 paket jäst
1/2 tsk salt
1 påse färdigblandade brödkryddor 
1-2 tsk anisfrön
1-2 tsk fänkålsfrön 
1/2 tsk hjorthonssalt 
1 1/2 dl grahamsmjöl eller fullkorns dinkelmjöl
2 dl rågsikt 
7 dl vetemjöl eller siktat dinkelmjöl 

GÖR SÅ HÄR
Smula jästen i en bunke. 
Värm mjölken till 37 grader och häll över jästen och rör. 
Tillsätt rumsvarmt smör, kryddor, hjorthonssalt, rågsikt och mjölen. 
Rör ihop till en deg och låt jäsa i ca 30 minuter till dubbel storlek. 
Om du vill baka i ugn med pizzasten sätter du in stenen i en kall ugn och sättet ugnen på ca 250 grader. Du kan även göra tunnbrödet i en torr stekpanna, då steker du dem i ca 2 minuter på varje sida till fin färg.  
När degen jäst klart delar du den i 12 lika stora bitar, forma degen till en boll och kavlar ut på rejält mjölat bakbord och använd kruskavel på slutet. 
Baka mitt i ugnen i ca 1-2 minuter, är dom i ugnen förlänger blir det pickebröd (hårt tunnbröd)  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar