tisdag 15 januari 2013

Dimfrost & rimfrost




Det har varit kallt i flera dagar nu och i söndags var det en tråkig, grå, kall och dimmigt dag när jag inte satt foten utan för dörren. Jag satt bara inne och läste, kollade på tv och gjorde ingenting.
Men igår var det helt annorlunda, det var en underbart vacker solig, kall och klart dag. Då blev det vacker dimfrost på träden. Jag hade inte en aning om att det fanns nått som heter dimfrost men som tur var hade jag på radion och där berättade dem skillnaden på rimfrost och dimfrost.
Dimfrost är nästan som rimfrost men det bildas när det är minusgrader och dimma, dimdropparna fryser till is och lägger sig på vindsidan av upprättstående föremål som träd, stolpar och husväggar.
Rimfrost där i mot bildas ur dimfri luft på horisontella ytor när det är vindstilla och kalla nätter under noll grader. Det är skillnaden på rimfrost och dimfrost det.
Väldigt intressant, tänk vad man lär sig mycket. Nu vet jag att det finns nått som heter dimfrost också, förut trodde jag att det bara fanns rimfrost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar