onsdag 16 januari 2013

Kanelkaka



När jag har tråkigt brukar jag baka. Jag har haft flera tråkiga dagar på rad nu så jag tog och bakade en mumsig kanelkaka med recept från en trevlig granne till mina föräldrar i Skåne.
När kakan var klar tog jag med den och traskade över gatan till min syster som låg i sängen med hjärnvärk och piggade upp henne lite grann.
Kakan blir saftig och god och om man vill kan man servera grädde och bär till den, men den är lika god bara som den är.

KANELKAKA
2½ dl gräddfil eller fil
1 tsk bikarbonat
175 g smör
2½ dl socker
2 ägg
4½ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 dl socker
1 tsk kanel

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör socker och smör pösigt. Vispa äggen och rör ner i smöret. Blanda fil och bikarbonat och rör ner i smeten. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner lite i taget i smeten.
Smöra en sockerkakform med löstagbar botten.
Häll hälften av smeten i formen. Blanda socker och kanel och strö hälften över smeten. Häll i resten av smeten och strö över socker/kanel blandningen.
Grädda i neder delen av ugnen i ca en timma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar