måndag 25 februari 2013

Härliga kärleksmums


När jag har tråkigt brukar jag baka. I helgen var det grått och tråkigt och jag hade ingenting att göra så då bakade jag kärleksmums från Pluras kök.
Det är ett super bra recept med härlig mörkchoklad glasyr och en saftig och god kaka. Dom blev jättegoda och räcker länge.

KÄRLEKSMUMS
150 gram smör
1½ dl mjölk
3 ägg
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
3 tsk bakpulver
4 dl mjöl

Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Rör i vaniljsocker, kakao, bakpulver och mjöl genom en sil. Tillsätt smör och mjölk och blanda allt till en jämn smet. Häll smeten i formen. Baka av i ugn på 175°C i mitten cirka 20 min. Tag ut kakan ur ugnen, låt den stå en stund.

GLASYR
2 dl grädde
200 gram mörkchoklad
2-3 tsk snabbkaffe

Slå grädde i en panna, bryt ner chokladen och värm upp under omrörning. När grädde och choklad smält ihop, smaka av med kaffe. Bred glasyren över den varma kakan och strö över kokosflingorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar