fredag 24 april 2015

Rabarber


På min systers koloni har det redan kommit en massa rabarber, det här helt fantastiskt. Så här stora brukar de vara vid midsommar i Jämtland så det är en himla skillnad.


Jag plockade ett helt fång...


...som jag tog med hem och kokade rabarberkräm på


Jag älskar kräm, det är superenkelt att göra och är jättegott. Min favorit kräm är krusbärskräm men på våren är det rabarberkräm. Kräm är nog den mest underskattade efterrätten som finns och det vill jag ändra på, mer kräm åt folket!

RABARBERKRÄM
4 dl vatten
1 dl socker
1 l rabarber
3 msk potatismjöl

GÖR SÅ HÄR
Skala och skär rabarbern i bitar. Koka upp vatten och socker, lägg i rabarbern och koka i 3-4 min tills den mjuknat. Ta av från plattan. Blanda potatismjöl med lite vatten och rör i krämen under omrörning. Koka upp krämen igen och ta av den från plattan vid första bubblan. Häll upp i en skål och strö över lite socker så att krämen inte får skin. Servera ljummen eller kall med mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar