lördag 5 oktober 2013

En höstlördag full med konst


Idag har jag haft en lördag full men konst. Vi började på Härke konstcentrum där det är en utställning med fotomontage av Håkan Persson.



Håkan hade ett föredrag om konstnären Marianna Rydvald som är muralmålare och har gjort målningar åt Dalai Lama  Han försökt göra en dokumentärfilm om Marianna men inte lyckats. I föredraget berättade han om Mariannas liv och konstnärskap. Intressant att få veta mer om en konstnär från Jämtland som man aldrig hört talas om tidigare.    


Sen fortsatte vi till Galleri S där Maria Lagerborg hade vernissage på sin utställning.
Hon visade både skulptur,...


...måleri,...
 ...grafik och...


 ...video.


Dagens mest spännande utställning och den jag gillade allra bäst är Thomas Henrikssons utställning VäderLekar på Lars Bolin Galleri


Han har gjort spännande lekfulla målningar med tjocka lager av färg som får en ytterligare dimension.


Jag älskar det lekfulla och att han experimenterar med färg och form.


Jag tycker också väldigt mycket om att målningarna har en tredimensionell effekt och en härlig struktur, det ger dem ett djup.


Han har lekt med att sparat ut trädstammarna på den här målningen.


Här har han målat med vattenlöslig oljefärg och ovanpå det har han målat med tusch så det blir som en laserande effekt. Det är väldigt kul och spännande hur han experimenterar.
Den här utställningen vill jag varmt rekommendera att gå och titta på.


2 kommentarer:

  1. Vilka bra recensioner och utflyktstips du bjuder på! Helt klart en blogg jag ska följa fortsättningsvis. Jag ska också gå in och läsa dina äldre inlägg lite bättre. Jag hittade din blogg när jag googlade på Henriksson utställning.
    Hälsningar från en annan jämtlandstjej

    SvaraRadera
  2. Va kul att du gillar min blogg och att du vill följa den. Jag bloggar ju om lite allt mjöligt som jag hittar på och om vad som händer och sker. Var in och kolla på din blogg och den ser väldigt trevlig ut den med.

    SvaraRadera