onsdag 6 november 2013

Hurra för Gustav Adolf


Idag är det Gustav Adolfsdag och jag brukar alltid köpa Gustav Adolfsbakelser och fira denna dag, men det var inte det lättaste att få tag i några bakelser i år. Det flesta konditorierna har redan börjat fira farsdag och struntar helt i Gustav Adolf, men då åkte jag förbi Edenbos konditori som har traditionella bakverk och håller på traditionerna, sånt gillar jag.


Där hittade jag härliga Gustav Adolfsbakelser. Bakelsen är gjord med sockerkaksbottnar med lite smak av citron, vaniljkräm i mellan och den traditionella Gustav Adolfs siluetten i choklad på toppen. Den här varianten hade även mandariner i sig och det var riktigt gott.


Vi äter Gustav Adolfsbakelser till minne av kung Gustav II Adolfs dödsdag den 6 november 1632 i Lützen. Gustav II Adolf är den kung som grundade det svenska stormaktsväldet som gjorde Sverige till Europas största och ledande nation. Bakelsen skapades av en konditor i Göteborg 1909.


Jag köpte med mig två bakelser och bjöd min syster på smarrigt fika som piggar upp i höstmörkret.


Så här tjusig var Gustav II Adolf, inte undra på att man vill fira honom med en bakelse.


2 kommentarer: