torsdag 16 juli 2015

Bullbak


Igår var det inte så varmt ute så jag tog och bakade smarriga kardemummabullar. Det blev väldigt varmt i köket när jag bakade så degen jäste med en väldig fart, på 20 minuter var den dubbelt så stor och jag kunde baka ut den.


Jag har varmluftsugn så jag bakar två plåtar åt gången, då blir bullarna klara på ett kick 

 

Det blev en hel hög med farligt smarriga bullar. Jag gillar att baka med dinkelmjöl, det är ett urvete som har lite lägre GI-värde och jag gör alltid dubbel satts med fyllning så bullarna blir extra saftiga och goda.

KARDEMUMMABULLAR 
150 gram smör
50 gram jäst
5 dl mjölk
1/2 tsk salt
1-1 1/2 dl socker
1 msk kardemummakärnor 
1,3 l dinkelmjöl

FYLLNING (Jag brukar dubbla den)
100 gram smör
1 dl socker
2 tsk kanel

GÖR SÅ HÄR
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till ljummen, 37 grader och lös upp jästen i lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken och rumsvarmt smör, ta lite smör i taget. Tillsätt sen salt, socker, stött kardemumma och 2/3 av dinkelmjölen. Arbeta degen så att den blir blank och smidig. Tillsätt ytterligare mjöl och arbeta tills degen släpper degbunkens kanter. Strö över lite mjöl och täck med en bakduk. Låt jäsa till dubbelstorlek.
Blanda alla ingredienser till fyllningen.
Sätt ugnen på 200 grader.
Dela degen i två till tre delar och kavla ut den till en rektangel. Bred ut fyllning på rektangeln och rulla i hop degen och skär den i jämn stora bitar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper eller bullformar, låt bullarna jäsa till dubbel storlek. Pensla bullarna med uppvispat ägg och pärlsocker och grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter tills bullarna är gyllenbruna.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar