söndag 20 december 2015

4:e advent


4:e advent och nu är det bara fyra dagar till julafton. Den här veckan har det varit ganska mycket på universitetet eftersom det var sista veckan innan julledigheten. Nu är jag ledig i nästan tre veckor, men jag har en juluppgift och så ska jag läsa till en tenta under ledigheten. Idag har jag varit en sväng på julmarknad i Gislöv och när jag kom hem passade på att baka lite julkakor. 


Jag bakade två favoriter, chokladsnittar eller Rödökakor som jag kallar dem eftersom receptet på dem kommer från Byhuset på Rödön hemma i Jämtland. 


Jag bakade även kokostoppar med saffran, jag älskar ju saffran så då är det perfekt att tillsätta det i kokostopparna nu till jul.

KOKOSTOPPAR MED SAFFRAN 
50 g smör
1/2 g saffran 
200 g kokos
2 ägg
1 1/2 dl socker 

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 175 grader. 
Stöt saffran i en mortel, smält smöret med saffranen i så får den mer smak. 
Rör i hop alla ingredienser. 
Forma små toppar av smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar