onsdag 27 mars 2013

Smarrig focaccia


Jag håller på att baka och laga mat till påsk. Jag tycker att påsken är den bästa mathelgen för det finns inga måsten man kan göra vad man vill och tycker om. Igår bakade jag smarrig focaccia, det är en av mina stora favoriter. Det är ett saftigt bröd som man bakar på olivolja och kryddar med lite vad man tycker om. Jag kryddade mina bröd med oliver, min favorit krydda rosmarin och flingsalt. Det är super enkelt att baka focaccia och det blir så himla gott.

GRUNDRECEPT FOCACCIA
25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet vatten 
0.5 dl god olivolja 
2 msk honung 
1 msk flingsalt 
7 dl vetemjöl special 
Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning 
OLIV- OCH ROSMARIN FOCACCIA1 sats focacciadeg (se grundrecept) 
200 g svarta oliver 
2 msk rosmarin 
Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning 


GÖR SÅ HÄR:
Focaccia, grundrecept
Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter. Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter. Sätt ugnen på 220 grader, varmluft. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten. Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter. Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt. Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter.
Oliv- och fänkålsfocaccia
Kärna ur och hacka oliverna fint, strö över rosmarinen på den färdigjästa degen på plåt. Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål och så att oliverna och rosmarinen trycks ner i degen, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar