söndag 10 mars 2013

Världens godaste morotskaka


I går bakade jag världens godaste morotskaka, jag blev så otroligt sugen på morotskaka så jag tog och bakade en rejäl satts. När jag gick i gymnasiet bakade jag den jämt och måste ha förätit mig på den för jag har inte bakat den på säkert tio år. Jag hade glömt hur gott det är.
Jag bjöd hem en vän på fika idag och bjöd på den super mumsiga morotskakan och jag fick sån fin beröm av henne. "Det är så mysigt hemma hos dig och man får alltid så god fika och god mat, du har finare hemma hos dig än Leila Lindholm", tänk vilken beröm, jag har finare än Leila.

MOROTSKAKA
5 dl socker
5 dl mjöl
½ tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
Blanda samman alla torra ingredienser. Gör en grop och tillsätt:
2½ dl matolja
4 ägg
Blanda samman och blanda i 9 dl rivna morötter.
Häll smeten i en långpanna och grädda i ca 45 minuter på 175-180 grader.
Låt kakan svalna.

GLASYR
½ paket philadelphiaost
1 msk smör
1 tsk vaniljsocker
3½ dl florsocker
Bred glasyren på den kalla kakan och skär sedan kakan i lagom stora bitar.


1 kommentar: