tisdag 23 april 2013

Smarrig rulltårta med mandelmjöl


Igår testade jag att baka och laga mat med mandelmjöl för att hitta ett mer nyttigt alternativ till vanligt mjöl. Jag testade att baka min favorit rulltårta med en ny variant på rulltårtsbotten. Den blev väldigt lyckad och supergod, smakar som maräng eftersom det är mest äggvita i smeten och mandelmjölet känner man inte så mycket av. Min nya favorit är mandelmjöl, man kan göra så mycket gott med det och inte behöva tänka på figuren. 
RULLTÅRTA
4 äggvitor
0,5 dl sötningsmedel eller honung
2 dl mandelmjöl

FYLLNING
2 dl vispgrädde
250 g mascarponeost
2 tsk vaniljsocker eller vaniljpulver och lite honung
2 dl hallon

Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda i sötningsmedel/honungen och vänd ner mandelmjölet. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda 15 min mitt i ugnen i 175 grader. 
Ta ut kakan och vänd över den på ett bakplåtspapper. Dra loss pappret från kakan försiktigt, lossnar inte pappret kan du pensla med kallvatten på pappret så går det lättare. Låt kakan svalna helt. 
Till fyllningen vispar du grädden, blandar i mascarponeosten och vaniljen. Bred ut fyllningen på kakan och strö över hallonen. Rulla ihop kakan på längden med hjälp av pappret till en rulltårta.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar