söndag 18 november 2012

Bakkväll


I kväll passar jag på att baka, jag bakar både rulltårta och chokladsnittar. Jag älskar Byhusets chokladsnittar som jag brukar kalla för Rödökakor efter som Byhuset ligger på Rödön. De är lite sega och så är det både pärlsocker och kokos på dem. Kokosen blir rostad och det är så gott.

BYHUSETS CHOKLADSNITTAR, ca 30 stora eller 60 små

5 dl mjöl
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
2½ dl socker
1 ägg
200 g rumsvarmt smör
1 ägg till pensling
4 msk riven kokos
4 msk pärlsocker
4 mask finhackad sötmandel
(Jag brukar hoppas över mandeln men det gör man som man vill med)

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna väl. Blanda i ägg och smör och rör ihop till en fast deg. Dela degen i fyra eller sex delar. Rulla varje del till ca 40 cm långa stänger och lägg dem på en en plåt med bakplåtspapper. Platta till stängerna, pensla med ägg och strö över pärlsocker, mandel och kokos. Grädda i ca 15 minuter. Skär dem i snittar medan de fortfarande är varma. Låt snittarna kallna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar