söndag 26 maj 2013

Morsdagstårta


Idag firar jag min mamma på morsdag med en smarrig pavlova med jordgubbar. Pavlova är en av det godaste marängtårtorna som finns. Jag har aldrig riktigt lyckats med att baka en bra Pavlova förut, den har bara sjunkit ihop och sett tråkig ut men nu har jag fått en bra recept av min syster Mia som blir jättebra.

PAVLOVA
4 äggvitor (stora ägg)
1/2 krm salt
2 1/2 dl strösocker
1 msk maizena majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger

FYLLNING

2 dl vispgrädde
5 dl frukt och bär

GÖR SÅ HÄR

Sätt ugnen på 225°C.
Vispa äggvitor och salt till hårt skum. Tillsätt sockret i små portioner under fortsatt vispning. Vispa tills smeten är hård och glansig, ca 10 minuter med elvisp. Sänk sedan hastigheten och vispa in maizena, vaniljsocker och vinäger.
Rita en cirkel på ett bakplåtspapper, ca 20 cm i diameter (för 6 port). Häll smeten på pappret och bre ut den i cirkeln utan att hantera den för mycket. Gör en liten fördjupning i mitten för fyllningen.
Sätt in kakan i nedre delen av ugnen, sänk genast värmen till 125°C. Grädda i 1,5 timme. Vrid av värmen och låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat.
Fyll marängen strax innan den serveras med lättvispad grädde och rikligt med frukt och bär, t ex banan, kiwifrukt, passionsfrukt, jordgubbar, persikor, avrunnen fruktsallad från burk kan användas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar