torsdag 27 november 2014

Pepparkaksbakning


Idag har jag bakat det årliga pepparkasbaket. Jag göra min pepparkaksdeg på ett recept från min farmor, det är jättegott och har en lite speciell smak av cederolja. 
Det är så mysigt att baka pepparkakor och lyssna på julmusik, då kommer man in i den riktiga julstämningen. Jag älskar julförberedelserna och adventstiden är den bäst.


FARMORS GODA PEPPARKAKOR 
1 1/2 dl grädde
1 1/2  dl brun sirap
250 g brunfarin
1 msk bikarbonat
1/2 tsk cederolja 
600 g mjöl

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser utom mjölet i en bunke eller bakassistent, blanda samman och tillsätt mjölet lite i taget tills det blir en slät och smidig deg. Själp upp på mjölat bakbord och kavla ut tunt och stansa ut figurer. Grädda mitt i ugnen några minuter tills kakorna fått en fin färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar