lördag 10 augusti 2013

Superdupergod soppa av skalen från kräftskivan


Jag brukar alltid spara kräftskalen när jag haft kräftskiva och av dem gör jag en superdupergod kräftsoppa dagen efter. 


Jag fräser skalen med lök, tomatpuré och smör några minuter.


Sen häller jag på buljong och låter den koka, efter det tillsätter jag mjölk och grädde och kokar en stund till. När soppan kokat klart tillsätter jag det som gör soppan superdupergod och det är kajennpeppar, det ska bara vara liten kajennpeppar så att soppan får lite sting.

KRÄFTSOPPA 4-5 portioner
1 kg kokta kräftor
1 gul lök
1 msk smör
4 msk tomatpuré
1 liter vatten
2 buljongtärningar
3 msk mjöl
3 dl mjölk
1 dl grädde
1 dl dill
kajennpeppar

GÖR SÅ HÄR
Skala kräftorna och lägg sedan skalen i en påse och stöt sönder dem med en mortelstöt. Skala och hacka löken. Fräs löken med tomatpuré i smör, tillsätt skalen och fräs det i några minuter. Tillsätt vatten och buljongtärningarna och koka under lock i 15 minuter.
Sila bort skalen och häll tillbaka spadet i grytan. Rör ut mjölet i lite av mjölken. Häll mjölken och grädden i grytan och tillsätt redningen i en fin stråle under omrörning. Koka upp och låt koka i 3-5 minuter. Lägg i dillen och ev. kräftor om du har några kvar. Smaka av med kajennpeppar. Servera soppan med bröd eller allra godast, salta kex.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar