söndag 22 november 2015

Saffransglasstårta med pepparkaksströssel


Nu har det blivit mycket bakning på bloggen ett tag men det är ju snart advent och då blir det ju mycket bakning. Jag har funderade ett bra tag på att göra en god efterrätt med saffran och då kom jag på den här smarriga glasstårtan med saffran. Jag har gjort om receptet på frusen herrgårdstårta genom att byta ut ingefäran mot saffran och det blev supergott och passar perfekt i adventstid. Jag bytte även ut garneringen av krossade digustivekexen mot krossade pepparkakor och det blev helt perfekt.  Älskar man saffran som jag gör måste man testa den här. 

SAFFRANSGLASSTÅRTA MED PEPPARKAKSSTRÖSSEL 
3 ägg
2 dl socker
1/2 tsk vaniljsocker 
1/2 g saffran
200 g Philadelphiaost
3 dl grädde

GÖR SÅ HÄR
Vispa äggula, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. 
Stöt saffran i morteln med en sockerbit och rör i smeten med osten. 
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa även grädden, vänd ner grädden och äggvitorna i smeten. 
Klä en form med avtagbarbotten med plastfolie och höll i smeten. 
Frys i ca 3 timmar eller över natten tills den har stelnat.   
Garnera med krossade pepparkakor. 

2 kommentarer:

  1. Bra! Här är det ju. Har du recept på saffransemlorna med någonstans här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är grundreceptet på mina saffransbullar:
      http://majas-skafferi.blogspot.se/2015/11/saffransbak.html

      Radera