måndag 28 januari 2013

Fullmåne


Ikväll är det fullmåne, en vacker och starkt lysande fullmåne.
Även om den är vacker är inte jag så förtjust i den, för den gör så att jag sover dåligt och får huvudvärk.
Det finns ingen forskning som kan bevisa att månen påverkar sömnen. Men en forskare i Schweiz bekräftar att månen har betydelse för vår sömn, att vi sover i genomsnitt 20 minuter mindre när det är fullmåne. Svenska forskar tror inte på det, utan de tror att det är månens ljus som påverkar människors sömn.
Mitt sovrum är lika mörkt när det är fullmåne som när det inte är det, eftersom jag har en mörkläggningsgardin för fönstret som inget ljus tränger igenom. Därför tror jag inte på att månljuset påverkar, utan att det är månens dragningskraft som gör det. Under tre nätter när det är fullmåne påverkas min sömn i alla fall. Sen får man tro vad man vill.

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar