lördag 26 januari 2013

Scones & varmchoklad



Idag har jag gått en långpromenad, det var riktigt kallt ute så där så det biter i kinderna.
När jag kom hem, frusen och rosig om kinderna bakade jag scones och kokade choklad att värma mig med.
Jag bakade Leilas scones med råsocker, de blir saftiga och supergoda.
Den godaste varmachokladen gör jag med mjölk som jag kokar och smälter 70% choklad i. Mums!


SCONES  6st
7½ dl mjöl
½ tsk salt
1½ tsk bakpilver
½ dl råskocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, salt, bakpulver och socker i en bunker.
Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.
Vispa ägg och mjölk och blanda med de torra ingredienserna till en deg.
Platta ut degen, ca 3 cm tjock, på ett mjölat bord. Skär trekanter eller stansa ut ringar.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö över råsocker.
Grädda i mitten av ugnen till de blivit gyllenbruna, i ca 10 minuter.
Servera med grädde, sylt eller marmelad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar