fredag 21 juni 2013

Glad midsommar!


Glad midsommar! Jag har firat min midsommar med picknick i det gröna på Jamtli där de har traditionsenligt firande. Jag tog min mormors finfina cykel och rullade ner för backarna dit.


Jag hade min midsommarpicknick med min syster Malin, vi hittade en helt perfekt plats på tingskullen att ha våran mumsiga picknick på.
Det blev en lång och väldigt skön eftermiddag på Jamtli med bra väder, inte strålande sol men det var lagom varmt och väldigt skönt.


Jag hade ordnat en massa smarrigt; sparrismackor, marinerade kronärtskockor, oliver, prosciutto crudo, pink lemonade och...   


...mini pavlova med jordgubbar och kaffe till efterrätt.



Det var en massa uppträdanden och firanden på Jamtli, bl.a. invigdes en sprillans ny dansbana vid Restaurang Hov som jag hoppas det kommer att vara en massa trevliga danser på fram över.


Dansbanan invigdes av Folkdansgillet som var först ut att ta en sväng om.


Det marscherande förbi ett gång Norska skolekorps och spelade och på håll hörde man en kvinna som köukade (kulade).


Sedan kläddes midsommarstången. Det var fasligt mycket folk som valt att fira midsommar här i år, det var över 6 000 personer.


Sen restes stången och barnen dansade runt den.


Spelade gjorde Lindqvistarna, (fast det är bara Folke Lindqvist som lever idag) och Åke Jonsson, som förövrigt traditionsenligt var dagens konferencier.



På kvällen har vi ätit middag på min balkong och jag kockade även den här gången. Jag bjöd på laxrullar med wasabi till förrätt, till både förrätt och huvudrätt drack vi mousserande rosévin.


Till huvudrätt bjöd jag på älgentrecote med bearnaise och ugnsbakade morötter.


Till efterrätt blev den än en gång mini pavlova med jordgubbar och grädde.
Jag serverade hela middagen på min kära Prunusservis som Stig Lindberg har designat.

Det blev även en sväng ner på gården och skåla och prata med trevliga granna.
Nu sitter jag och njuter av ljuset och den ljumma sommarkvällen med ett glas vin på balkong.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar