söndag 9 juni 2013

Kräm med mjölk


Kräm med mjölk är den mest underskattade efterrätten eller mellanmålet som finns, det är superenkelt och går jättesnabbt att göra och så är det så gott. Min absoluta favorit är krusbärskräm. Tyvärr är det inte så lätt att få tag i krusbär om man inte har egna krusbärsbuskar och det är lite svårt att ha om man bor i lägenhet. Den dagen jag har ett hus då ska jag ha krusbärsbuskar.
Det finns ingen anledning att köpa färdig kräm med en jättemassa socker och tillsatser i när det är så superenkelt att röra ihop den själv. Det tar bara några få minuter.
Den absolut enklaste varianten av kräm är saftkräm, det åt jag alltid som mellanmål när jag kom hem från skolan som barn.


KRUSBÄRSKRÄM  4 portioner
5-6 dl krusbär, färska eller frysta
5 dl vatten
1½ dl socker, sötningsmedel eller kokossocker
3 msk potatismjöl

GÖR SÅ HÄR
Snoppa och skölj krusbären. Koka upp vatten och socker. Lägg i krusbären och koka dem under lock på svag värme tills krusbären spricker. Rör ut potatismjölet i ½ dl kallt vatten. Ta kastrullen från värmen och tillsätt redningen i en fin stråle under omrörning. Koka sedan upp krämen, bara så att den tjocknar. Häll upp krämen och strö på lite socker så att den inte får skinn. Servera med mjölk.


SAFTKRÄM  4 portioner
3 dl röd saft
5 dl vatten
4 msk potatismjöl
Socker, sötningsmedel eller kokossocker

GÖR SÅ HÄR
Blanda saft, vatten och potatismjöl i en kastrull. Rör medan krämen kokar upp och tag av spisen så fort den tjocknat. Strö över lite socker så att det inte krämen får skinn. Servera med mjölk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar