onsdag 12 juni 2013

Självhushållning på Djupadal


Jag har köpt Gustav och Marie Mandelmanns underbara bok om självhushållning på deras fina går Djupadal på Österlen i Skåne. Det är en faktaspäckad handbok om att sköta en liten gård, odla, trädgård och ha djur. Nu tänker inte jag skaffa mig någon gård men det är en så fin boka att bara bläddra och läsa i.


Jag brukar besöka deras gård varje sommar när jag är på Österlen, då brukar jag fika eller äta hos dem. De odlar allt ekologiskt och har underbara grönsaker. Man kan bara komma och besöka trädgården om man vill, men då tar de ett litet inträde. Fikar eller äter man också så kostar det inget att titta i trädgården.



Här är en jättefin bild på hela familjen Mandelmann. Aron, Disa,Tora, Snömos, Marie, Joel, Gustav och Bruna hönan.


Det är fantastiskt fina bilder i boken som Marie har tagit, teckningarna är gjorda av dottern Tora. Texten har Gustav och Marie gjort tillsammans.


Boken är uppdelad i olika säsonger och beskriver vad man odlar, hur man tar hand om djuren, hur man tar redan på det man odlat just för den säsongen. Det finns recept, musik, hur man klipper får och en massa andra bra tips.


 Som hur man har en ekologisk skördefest.


Om växthusbestyr och hur man odlar goda tomater.


Om kodrömmar, att ha en egen fin ko.


Hur man tar hand om trädgårdens primörer och hur man ympar ett träd.

Det är en underbar boka att sitta och drömma sig bort i.
Jag blir så sugen på att odla och att åka dit och fika, så ska nog göra det när jag åker ner till Österlen om några veckor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar