söndag 16 juni 2013

Härliga pioner


Härom dagen när jag var och handlade hade de så fina pioner till bra pris, jag slog till och köpte med mig en bukett hem.


Halva buketten pryder nu tjusigt mitt köksbord, både blomman och vasen matchar duken.


Blomman är ganska oansenlig innan den slår ut, en rund liten boll som sedan, när den slår ut blir till en härlig rosa tyllskapelse. Pioner kallas för trädgårdens drottningar.


Andra halvan av buketten satt jag på vardagsrumsbordet i min fina Anita Nylunds vas från Jie i Gantofta utan för Helsingborg.


Blommorna kan se så otroligt olika ut, den här är mer flikig än den som slagit ut i köket. Det finns så många olika fina pioner och det har så många olika utseenden. Det kan likna rosor, vallmo, nejlikor eller ranunklar. Hade jag haft en egen trädgård då hade jag planterat flera olika sorters härliga pioner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar