lördag 1 december 2012

Dagens utflykt

När jag klev upp i morse var det riktigt kallt, -12,5 grad. Vi hade bestämt att åka på julmarknad i de mysiga kyrkstallarna i Lockne och till Ångsta kvarn som vi inte varit till tidigare. Så jag fick bylsa på mig en massa kläder för att inte frysa och sen bar det iväg.

Inga problem att hitta hit med den här skylten vid vägen

Den gamla kvarnen i Ångsta
Först åkte vi till Ångsta kvarn som är en helt fantastiskt miljö, en kvarn som används på gammal sätt med alla härliga ljud och allt.

Trappan upp till butiken på andra våningen

Mjölnaren själv, Tina Goldmann
Vi träffade och pratade med den väldigt trevliga ägaren av kvarnen, mjölnaren Tina Goldmann, det var väldigt roligt att få prata med henne.

Mjölbutiken på andra våningen 
Ångsta kvarn samarbetar med lokala odlare som är krav-certifierade och de stenmaler allt sitt mjöl.

Här fylls kvarnen

Här fylls påsarna med färdigmalet mjöl
De har ett gediget sortiment; vetemjöl, grahamsmjöl, kornmjöl, korngrötsmjöl, vetekross, matvete, rågmjöl, rågkross, helråg, kornkross, matkorn, ärtmjöl och nakenhavre.
Jag brukar göra gröt med lingon och mjölk av deras korngrötsmjöl till frukost när jag vill hålla mig mätt riktigt länge. Deras finfina stenmalda vetemjöl använder jag till nästan all bakning, jag gör även min surdeg på den och det blir ett fantastiskt bra resultat. Det finns inget bättre mjöl att få tag i så jag rekommenderar det till alla.

Mjölsortimentet och honung

Jag passade på att handla med mig vetemjöl och grahamsmjöl och fick även en beställning på ett par påsar mjöl till mamma som ska åka med ner till Skåne till jul, hon bakar inte heller med något annat mjöl.

 Man fick inte spotta på golvet, så det försökte jag låta bli

Mysig julmarknad i Lockne kyrkstallar

Sen åkte vi vidare till Lockne kyrkstallar där det är traditionsenlig julmarknad varje år vid första advent. Där säljer de hantverk, bakverk, pynt, ost, julkärvar och mycket mer. Vi köpte Gotländsk saffranspannkaka, choklad, torkade murklor och tunnbröd. Det blir att man mest köper sånt som är ätbart på julmarknader, man har ju redan så förtvivlat mycket saker så det behöver jag inte något mer av.
Vi fick en himla trevlig utflykt idag. I morgon är det skyltsöndag och då blir det mer julmarknad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar