onsdag 12 december 2012

Krispigt julgodis



Idag har jag knappt varit utanför dörren, jag har städat, pysslat och fixat julgodis här hemma. Jag gick ut en liten, liten sväng till brevlådan med ett kort som skulle postas.
Jag gjorde en av mina favorit julgodis, Cornflakes crisps. Ett julgodis med en massa choklad, nougat och nutella. Jättegott, krispigt och inte ett dugg nyttigt.

CORNFLAKES CRISPS
100 gram ljus mjölkchoklad
1 block (250 gram) nougat
1 burk (350 gram) nutella
1 liter cornflakes
300 gram mörk choklad 70%

GÖR SÅ HÄR
Hacka den ljusa chokladen och smälte den tillsammans  med tärnad nougat och nutellan i ett vattenbad. Ta av skålen från värmen och vänd försiktigt ner corneflakes i chokladblandningen.
Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår. Låt stelna i kylen och skär sedan kakan i 2 x 4 cm breda bitar.
Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, ta av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills den smält  Låt svalna under omrörning till ca 28 grader. Doppa bitarna i chokladen med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler med ett bakplåspapper under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar