lördag 15 december 2012

Tjuvskata


När jag tittade ut på min balkong idag satt min granne skatan på räcket och tittade. Va trevligt, tänkte jag helt ovetande om vad jag skulle upptäcka.


Skatan bor med sin fru i björken utanför min balkong. Varje vår bygger och fixar dom med sitt bo och det är ganska trevlig att ha en skata som granne. Men nu har jag bytt uppfattning om den trevliga skatan.


Först ser jag en massa spår i snön på balkongen och brödsmulor. Den tjuvaktiga skitskatan har sonderat terrängen och upptäckt att jag har tunnbröd in stoppad i flera lager påsar på balkongen. Normalt skulle jag aldrig lägga sånt som är ätbart på balkongen men nu är min frys så full med älgkött, bakverk och annat gott så det fick inte plats nått tunnbrödet där. Därför fick det ligga och vara fryst på balkongen.


Genom alla lager plastpåsar lyckades skatjäkeln äta en stor bit ur en av tunnbrödskakorna. Nu har jag lyckats rädda resten av brödet och det ska säkert förvaras på min systers balkong som är innättat för att knatten inte ska kunna ramla ner och för att skator inte ska kunna komma och tjuva bröd.
Man ser ju på bilden hur mycket skatan måste ha ätit så tjock som den är och inte orkade den flyga iväg på en gång heller. Jäkla skitskata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar